انتخابات

رئیس فرهنگستان علوم با تاکید بر اینکه امروزه نه علم و نه ثروت به تنهایی مهم نیستند، گفت: علم قدرت است و هر چه عالم‌تر بر مرکب علمی سوار شویم، قدرت بیشتری خواهیم داشت، ولی با جهان‌بینی غربی، تسلط در پی آن خواهد آمد.

شکل‌گیری ۹۱ درصدی کسب‌وکارها مبتنی بر هوش مصنوعی

 محمدرضا مخبر دزفولی امروز در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: سال‌های طولانی در آموزش عالی مسؤولیت‌های مختلفی داشته‌ام و با دانشگاه‌ها ارتباط نزدیکی برقرار کردم، درخواستم از آنها این است که هر تحولی را که می‌خواهند رقم بزنند، به داشته‌های کشور اشراف کامل داشته باشند. 

وی افزود: اگر هوشمندسازی را مطرح می‌کنیم، باید بدانیم در کجا قرار داریم، اگر بدون داشتن پشتوانه‌ها روی هر تحولی برنامه‌ریزی کنیم، برنامه‌ریزی‌ها عقیم خواهند ماند، لذا درخواست دارم تا برنامه‌ریزان و فعالان این حوزه به کلان‌روندها توجه داشته باشند. 

مخبر دزفولی، کلان‌روندهای علم و فناوری در کشور، منطقه و ملی را از ۳ کلان‌روندهای مهم در برنامه‌ریزی‌ها عنوان کرد و گفت: اگر به این روندها توجه نشود، نمی‌توان تحولی را رقم زد. 

وی با اشاره به کلان‌روندها در سطح جهانی با تاکید بر اینکه در سطح جهانی در قرن ۲۱ که یک ربع قرن را پشت سرگذاشتیم، تحولات و اتفاقات بزرگی رخ داده است، افزود: اتفاقات بزرگی در حوزه تحولات علم و فناوری پیش روی ماست و اگر به آن توجه نکنیم، فعالیت‌های ما ماندگار نخواهد بود. 

مخبر دزفولی با تاکید بر اینکه امروزه هوش مصنوعی تنها در عرصه علم و دیتا مطرح نیست، اثرات آن را در زندگی بشریت مطرح کرد و ادامه داد: هوش مصنوعی یک روند و مگاترند جهانی است و اگر به بازارهای جهانی آن توجه نکنیم و سرمایه‌گذاری در این حوزه در کشور صورت نگیرد، کشور در تمام رقابت‌پذیری جهان عقب می‌ماند، از این رو باید وارد رقابت‌های جهانی شویم و بدانیم با چه تفکری به آن نگاه می‌کنیم. 

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به بازار ۲۱ تریلیون دلاری هوش مصنوعی در جهان، گفت: ایده علم اگر با رباتیک و کوانتوم متصل شود، تحولات عظیمی ایجاد می‌کند. در کلان روندهای منطقه نیز شاهد هستیم که اگر می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم، باید به ترفندهای منطقه‌ای نیز توجه شود. 

مخبردزفولی گفت: در این مسیر کمتر قدر دانشگاه‌ها دانسته شد و این در حالی است که سرریز علوم در دانشگاه‌ها به صنعت وارد می‌شود و می‌توانیم با داشته‌های علمی و متصل کردن این داشته‌ها به کلان‌روندهای جهانی و منطقه‌ای برنامه‌ریزی کنیم.  

وی با تاکید بر اینکه با رقیب‌های جدی در منطقه مواجه هستیم، تاکید کرد: اگر به آنها فکر نشود و سرمایه‌گذاری نکنیم، اهداف بزرگ خلق نمی‌شوند؛ چرا که بر اساس برآوردهای منطقه‌ای کشورهایی مانند عربستان، امارات، قطر و ترکیه سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در حوزه هوش مصنوعی کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۳۲۰ میلیون دلار خواهد رسید. 

رئیس فرهنگستان علوم با تاکید بر اینکه امروزه نه علم و نه ثروت به تنهایی مهم نیستند، گفت: علم قدرت است و هر چه عالم‌تر بر مرکب علمی سوار شویم، قدرت بیشتری خواهیم داشت، ولی با جهان‌بینی غربی، تسلط در پی آن خواهد آمد. 

وی با اشاره به نفوذ هوش مصنوعی در زندگی مردم، گفت: ۷۷ درصد از مردم دنیا به نوعی از تجهیزات هوشمندسازی بهره‌مند شده‌اند و ۹۱ درصد از کسب و کارها مبتنی بر هوشمندسازی در حال شکل‌گیری است. 

مخبردزفولی پیشنهاد داد که برای توسعه هوش مصنوعی باید رویکردمان تغییر کند و اجماع ملی صورت گیرد.   

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.